Wśród archeologów
badających zagadnienie pierwotnych siedzib Słowian istnieją dwa główne poglądy
na etnogenezę tego ludu. Autochtoniści twierdzą, że Słowianie zamieszkiwali
dzisiejszy obszar Polski, na długo przed tym, nim pojawiły się o nich
bezpośrednie wzmianki w źródłach
pisanych. Matecznikiem Słowian miały by więc być tereny w dorzeczu Wisły i
Odry. Allochtoniści zakładają że ludność słowiańska napłynęła na te tereny w
trakcie Wędrówki Ludów, a ich pierwotne siedziby miały się znajdować na wschód
od wyżej wymienionych terenów.
Teza
o środkowoeuropejskim pochodzeniu Słowian swoimi początkami sięga XIX wieku.
Wielki wkład w jej rozwój wniósł Lubor Niederle, który jako pierwszy zastosował
na dużą skalę badania archeologiczne. Pogląd ten popierali również tacy uczeni
jak Leon Kozłowski, Józef Kostrzewski, Konrad Jażdżewski. Dopatrywali się oni
początków Słowian w kulturze łużyckiej.
Kultura
łużycka była jedną z kultur tworzących zespół kultury pól popielnicowych (nazwa
pochodzi od stosowanego obrządku pogrzebowego). Na obszarach dzisiejszej Polski
rozwój jej nastąpił w oparciu o wcześniejsze kultury: przedłużycką i
trzciniecką. Obejmowała ona tereny od Lipska po Ukrainę i od Bałtyku, po
północne Czechy i Słowację.
Maksymalny zasięg kultury łużyckiej, zaznaczony
kolorem zielonym.
(Źródło mapy: Wikipedia)
(Źródło mapy: Wikipedia)
Na
dzisiejszych terytorium Polski występowała ona od około 1200-1000 r. p.n.e. do
400-300 r. p.n.e. Istnieje możliwość że jedną z wielu grup składających
się na kulturę łużycką byli Neurowie. Co
do tego nie ma jednak pewności.
Artur
Błażejewski tak odnosi się do kwestii słowiańskości kultury łużyckiej:
„Tak jak zaznaczono wcześniej, o takim określeniu musiałyby decydować źródła pisane i językowe. Takich jednak brak. Aby zachować obiektywizm, nie można przekonująco przypisać kultury łużyckiej do żadnej grupy etnicznej!”
Kultura
pomorska (VII-III wiek p.n.e.), prawdopodobnie wykształciła się na obszarze
Pomorza Gdańskiego z oddzielonej od reszt, części kultury łużyckiej. Cechami ,
które najbardziej wyróżniają tą kulturę z pośród innych, były nietypowe cechy
obrządku pogrzebowego. Mowa tu o popielnicach, na których w górnej części był
umieszczany wizerunek ludzkiej twarzy.
Istnieją
dwie sprzeczne ze sobą teorie dotyczące rozprzestrzeniania się tej kultury na
obszar przedstawiony na poniższej mapce. Pierwsza z nich zakłada że kultura
pomorska jest powstała z kultury łużyckiej, druga natomiast zakłada że ludność
tej kultury zbrojnie przyczyniła się do upadku kultury łużyckiej.
Nie
ma jednak przekonywujących dowodów na łączenie tej kultury bezpośrednio ze
Słowianami.
Również
kultura przeworska jest uznawana przez niektórych za wytworzoną przez Słowian:
„Słowianie […] to przede wszystkim autochtoniczna ludność tej części Europy, która po załamaniu się kultury łużyckiej, szukała dalszych dróg rozwoju, czerpiąc inspiracje ze środowiska kultury lateńskiej, a następnie przeworskiej i jej pokrewnych. Kulturowo nawiązywali oni wiernie do dorobku swych poprzedników z tej części Barbaricum, byli też najbardziej licznym ludem rolniczym poza dawnym limesem Europy rzymskiej. Dlatego też Leciejewicz uważa za mało prawdopodobne, aby lud o tak wyrazistym obliczu i typie gospodarki mógł się ukształtować wśród puszczy i bagien górnego Naddnieprza.”
Utrzymywano
że rozwój jej nastąpił w oparciu o kultury: pomorską i prawdopodobnie
pozostałości po kulturze łużyckiej. Wykrystalizować by się ona miała pod
naporem ludów celtyckich. Określana była również jako kultura wenedzka. Badacze
niemieccy z kolei utrzymywali że została ona nazwana od plemienia germańskich
Wandalów, wandalską. Teza ta jest popierana przez niektórych polskich
archeologów np. Andrzej Kokowski.
Za
słowiańskością kultury przeworskiej przemawiać by miał typ budownictwa. Miał on
wykazywać większe podobieństwo do osiedli słowiańskich niż do germańskich, brak
kojarzonego z z ludami germańskimi długiego domu, który występuje na terenach od
Renu po Łabę, a także w Skandynawii.
Do
autochtonizmu Słowian przychylają się także Stanisław Kurnatowski, Lech
Leciejewicz, Michał Brzostowicz, Tadeusz Makiewicz.
Bibligrafia:
Andrzej Buko, Archeologia Polski wczesnośredniowiecznej. Odkrycia-hipotezy-interpretacje, Warszawa 2005.
Mały Słownik Antropologiczny, Warszawa 1976.
Witold Hensel, Polska Starożytna, Wrocław 1988.
Artur Błażejewski, Starożytni Słowianie, Wrocław 2007.
Kazimierz Godłowski, Historia starożytna ziem polskich, Warszawa 1985.
Andrzej Kokowski, Starożytna Polska, Warszawa 2006.
Anna Juras, Etnogeneza Słowian w świetle badań kopalnego DNA, Poznań 2012.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz